Måndag

Lammhistoria
Igår lammde andra tackan.. Hon fick par i damer, inte illa pinkat. Allt gick bra och hon sköter dem så fint... På kvällen drog sista tackan igång... i 1h 45 min stod vi dör efter att blåsan kommit... men de hände som inget.. in och drack te och lästa boken Får... 1-2 timmar efter blåsan ska lammet komma... Gick ut och väntade lite till... men efter 2h 35 min gav vi upp och bestämde oss för att gå in.. Klövarna hade vi ju sett på lammet... Glad mamma gick på föreläsning  om lammning nyss... Vi fick ut benen på liten men sen satt de fast, hon tog i för kung och fosterland den lilla tackan men inget lamm kom... Så mammsen sköt in lammet en vit och vred den några grader och tjooohooo då  började den komma ut! Först trodde vi att de var livlös men nej då den levde. En liten bagge och han heter Idifix, hans mor heter idi och sen var de ju lite fix...;) Efter bara nån min såg vi nya klövar och vips så kom ännu en som legat bakom och väntat.. Idi behövde knappt ta i utan lill tackan bara kom... Hon levde hon med, och hon heter Ingrid. Lite slöa har de varit men de lever. lite rörd var vi efteråt och glad att vi hjälpte för den hade inte kommit ut...
Så nu är vi färdig lammade! 4 tackor och 2 baggar.

Nu till hundarna
Marcus och Repp var på kurs igår. och spårade blodspår.. gick bra tror jag... och idag har han lagt två spår, ett till cherry och ett till Repp!
Cherry fick ett kort första spår och hon var hel på, mitt i spåret gick hon en liten cirkel och sedan på spåret igen. klock rent bort till klöven och sen var de en mallgroda utan dess like!!! Vi var inte lur på om hon skulle fortsätta marcus spår efter de men nä hon hade hon gått på blodet hon..  Dutti flicka! Imorgon ska hon få ett längre!
Reppe gick oxå jätte bra! marcus var sååå stolt! Han hade oxå en liten paus mitt i spåret men fann tillbaka.. och även han vart överlycklig för klöven..

SPÄNNANDE att se hur detta utvecklas! Tyckte marcus skulle satsa på anlagsprov med dem båda i år.. vi får väl se hur allt går;)


Kommentarer
Postat av: Lisa

Härligt att födseln gick bra tillslut!

2009-04-20 @ 23:29:54
URL: http://www.eskil-isak.com
Postat av: Cilla & Tale

va spännande med lamm =) Jag och tale har kört lite sök i dag! Tyckte det gick riktigt fint! Hoppas ni har det bra

2009-04-21 @ 00:47:35
Postat av: Sandra Jonsson

Åh vad spännande att vara med när dom föddes och få hjälpa till! Jag vill se bilder!!!

2009-04-22 @ 17:30:19
URL: http://sandracjonsson.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0